streda 6. júla 2016

Meditovať...Prečo? Kedy? Kde? Ako dlho?

Meditáciou dosiahneme čistú myseľ...
 Na čo je to dobré? 
Vyprataním mysle, si začneme užívať život. 
Prestaneme sa zaoberať minulosťou a chybnými krokmi, budúcnosťou, strachom...neustále sa prihovárajúcim vnútorným hlasom. Aj ja som sa veľakrát pristihla ako často cez deň snívam. Čo bude, keď..Čo by bolo keby..Čo ak raz..    Nesnívajme každý deň svoj budúci svet. 
Užívajme si ho teraz. 


  
Ja: Sedím na stoličke. Som ticho. Mám zatvorené oči. Dýcham. 
        Čo ďalej? Kedy začnem meditovať?  
JA: Keď prestaneš premýšľať ako meditovať. 


1. MEDITOVAŤ, ABY SOM SA LEPŠIE CÍTILA?
Nikdy sa do meditácie nenúťme. Nasilu to nepôjde. Odskúšané. Pokoj docielime tým, že sa zbavíme nenávisti voči sebe /zbavenie sa komplexov, pocitu menejcennosti, vyhoretosti, mentálneho trýznenia, ľutovania, vznetlivosti a agresie/, ľuďom, svetu, Bohu...

2. KEDY?
Meditácia je najvhodnejšia v ten istý čas, na tom istom konkrétnom mieste. Najlepšie ráno po zobudení – pre lepšie zvládnutie stresových situácií a intenzívnejšie  vnímanie dňa. A taktiež večer – ako príprava na kvalitnejší odpočinok.
Ja však vyvraciam túto teóriu ako za konečnú a najlepšiu. Ja meditujem, keď mám chuť. Keď zistím, že mám práve chvíľu voľna, sedím na stoličke a naokolo mňa je ticho. Najlepšie v tom prípade, keď vieme, že nás nik nevyruší. Vypneme si zvonenie na telefóne. Ak je niekto doma s nami, povieme mu, že chceme chvíľu pre seba. Nehanbime sa povedať, že ideme meditovať. Na tom nie je nič zlé, odsúdeniahodné ani posmešné – ako sa mnohí domnievajú. Musíme si svoje potreby vedieť obhájiť.

3. AKO DLHO?
Záleží od nás, koľko času si vieme vyhradiť. Na začiatok úplne postačí 10 minút. Postupne to môžeme predĺžiť na 30 min. Nenúťme sa ale každý deň odmeditovať presne stanovený čas. Tu platí – nemyslieť. Naše telo a myseľ nám ukážu správny čas, kedy skončiť. ´Praví´ jogíni meditujú hodiny. Pre bežný ľud nepredstaviteľné. Nedodržujme normy, čo niekto povedal, alebo napísal. Sami pocítime, že či sme sa už naladili na pokojnú nôtu nášho vedomia.

4. ČO POTREBUJEM?
Seba. Ticho. Túžbu.
·         V ľahu - tým pádom len pohodlnú podložku či deku.
·         V sede - lotosovom či inom jogínskom alebo v sede na stoličke.
Najlepšie je mať na sebe voľné oblečenie, ktoré nás neťahá, netlačí..rozpustené vlasy. Proste byť uvoľnený.

5. AKÁ MEDITAČNÁ POLOHA?

Sed na podložke alebo stoličke.

Najjednoduchšia verzia pre začínajúcich – turecký sed. Vhodný je meditačný vankúšik, pre zníženie bolesti chrbtice. Môžeme sa v tomto prípade oprieť o stenu. Ja si volím sed na stoličke. Vzpriamený chrbát. Najlepšie neopierať sa o operadlo. Plecia voľne zvesené. Sme akoby na špagáte, ktorý nás ťahá smerom dohora. Núti nás zostať vystretými /môj veľký problém, lebo sa celý život hrbím. Preto keď cítim už bolesť v chrbte, radšej sa opriem. Aby som sa nesústredila na bolesť/. Ruky voľne zvesené a položené buď v lone, alebo na kolenách. Dlane smerujú buď k zemi,  alebo ku stropu (značia prijímanie energie z vesmíru) alebo vytvoríme pozíciu prstov tzv. gyan (jnana) mudry. Špičky palcov sa dotýkajú špičiek ukazovákov – ostatné prsty sú natiahnuté, dlane smerujú nahor.

 *Gyan mudra – využíva sa počas jogových pozícií, meditácie, ale aj bežne počas dňa. Pomáha k duševnej vyrovnanosti, potláča negatívne emócie a depresie, podporuje krvný obeh. 
Perlička: Využívajme silu gyan mudry - ak pociťujeme stres, sme vo vypätej situácii, ak si nevieme rady, máme trému alebo nás popadne nerozhodnosť (Krumlovská, 2003). Predstavme si ľudí zopínajúcich prsty a sediacich v tureckom sede zakaždým, keď ich popadne panika, či agresia...“Prepáčte pán Mrkvička, ja si len na minútku sadnem a pomeditujem, aby som Vás náhodou neuškrtil. Zlato, nestálo to tak veľa...prisahám..domnievam sa, že je správna chvíľa na meditáciu. Päťka z chémie? Synu, čo som ti vravel, že ťa bude čakať doma, keď ju donesieš? No predsa dobrá večera, ale daj mi chvíľu, musím si zameditovať.“  Smiešna predstava ruky spínajúcich zlostných ľudí uprostred bežného všedného dňa :)....ale verím tomu, že by bolo minimálne menej kriku a hádok na svete :).

V ľahu

Priehlavky máme uvoľnené smerom von z podložky. Ruky uložené voľne vedľa tela dlaňami smerom nahor. Ja osobne v tejto pozícii vždy zaspím :), tak som začala uprednostňovať meditáciu v sede.


Iné zdroje: Krumlovská,  O. 2003. Joga prstov.  Praha: Ottovo nakladatelství, 2003. 144 s. ISBN 80-7360-168-0





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára