Tvoje prianie mi je
rozkazom. Cveng! A tak si stojím pred tabuľou. Ale už to nie je tá drevená
zbytková doska z ocinovej dielne. Čmáranie s klasickou kriedou sa
zmenilo na modernejšiu verziu fixka verzus magnetická tabuľa. Fialový učiteľský
zápisník, zahrňujúci najobľúbenejšiu a najdôležitejšiu položku ´Poznámky´,
vymenila zase tlačená verzia A4-kovej formy dochádzky pre vysokoškolských
študentov. Všetko ostatné ostalo. Môj priateľský veselý úsmev venovaný triede,
počet otázok: 998, počet odpovedí: 0 .... V hre na prísnu ale usmievavú pani
učiteľku s plyšovými žiakmi v triede, mi ticho dotvárali hlasy detskej bujnej fantázie.
V dnešnej podobe učiteľovania je
tam proste len TO ticho :)
Naopak otázky smerované
mojej osobe sú zábavnou formou sledovania prerodu odhodlaného, no pubertou
stále lomcujúceho, stredoškoláka na dôstojnejšieho vysokoškoláka. Učím prvákov.
Otázky tipu: „Dobrý
deň, pani profesorka, môžem ísť na
záchod? Prosím Vás, to si aj máme písať?“, sa opakujú v minimálnom počte
10krát, začiatkom každého nového semestra. Kým si zvyknú. Na to, že titul
profesor, ako sa na strednej škole oslovovali učitelia, v podstate prináleží
len pár vyvoleným aktivistom. Na to, že musia vykať takému uchu pred tabuľou.
A v neposlednom rade na to, že už dávno je rozhodnutie byť na škole
v ich merítku a musia sa podľa toho aj patrične správať. Ale keďže tým uchom pred tabuľou som ja sama, tento
fakt im časom musím pripomínať.
Ja neviem byť prísna.
Na nikoho iného okrem seba. S určitosťou však viem, že si navzdory príliš
priateľskej povahe viem vybudovať rešpekt. Pokiaľ mi na tom záleží. Napriek
tomu by som nikdy nemohla zastávať manažérske posty, kde je poslaním rozdávať
rozkazy, príkazy a iné nemilé úlohy vedúcej osobnosti. Keby som to aj
dokázala v sebe prekonať, moje vnútorné dieťa by trpelo. Pre mňa je škatuľkovanie
sa titulmi a hodnosťami také zbytočné . Veď uznanie druhému sa dá prejaviť
aj bez vodžgatia sa s náležitým úsmevom kamsi hlboko ... Nejaké tie
pravidlá sú ale aj na akademickej pôde nutnosťou a tie dodržiavam
prirodzene a nenútene. Vykanie je platná a hlavne opodstatnená
zásada. Ale tváriť sa ako študent
v 28 rokoch? No ja si to môžem dovoliť, pretože moja práca spočíva
v hre na večného študenta. Som zvedavá, ako sa popasujem s myšlienkou
ukončenia tejto dlhej predlhej životne púte akademickou pôdou.
Keď si Ťa
študent pomýli so svojou rovesníčkou a tak milo ti zatyká, tam niet čo
vyčítať. Prehliadnuť 10 ročný vekový je naopak veľmi véééľmi lichotivé. „Čau,
prosím Ťa, ktorý pavilón je A?“ mrkol na mňa modrými 18 ročnými očami... Obzrela
som sa a kývla hlavou na kolegynku. Na nenápadne učupenú za budovou školy,
snažiac sa pripomenúť si pochabé záškolácke chvíľky študentských čias
s vytúženou cigaretou v ruke. Vydýchla. Nechápajúc moju nevedomosť na
danú otázku, mi ukázala prstom na vedľajšiu budovu.
Chlapec, celý nedočkavý sa
svojej odpovede, chcel urýchliť moje trápenie sa nad týmto hlavolamom. Pekne
nahlas a pomaly zopakoval svoju otázku. Tentokrát s uistením, že je v to
v úplnom poriadku, pokiaľ to neviem. „Tak teda nevíš? Nevadí, to je OK.“
Ráznym krokom intuitívne vykročil smerom k vedľajšej budove. Kolegyňa mi
venovala široký úsmev. Spýtala sa ma s pobaveným výrazom v tvári, či
som taká zmätená z mladého pána, alebo preto, že som na externé pracovisko
dlhšie nezavítala. So smiechom a vedomím rozpoznania pavilónu A a B,
som ju opúšťala smerom k mojej učebni. Nacupitala som do študovne. S tradičným
úsmevom na tvári popri hojnom počte tradične znudene postávajúcich študentov.
Na
prvú hodinu sa hrnuli dnu neuveriteľne rýchlo a zbesilo. Presne ako všetci
študenti v deň písania zápočtoviek, keď sa chystajú ukradnúť si najlepšie
miestečko v učebni. V domnení nenápadného opisovania spod sukní či
vyhrnutých rukávov a taktiež z milióna naskladaných mini papierikov
vytŕčajúcich z vrecka nohavíc. Áno, priznávam. Aj ja som si myslela, že to
nie je vidno. Všetko je viditeľné. Všetko je počuteľné. V tom tichu počuť
aj myšlienky. Nenápadný, akože „sem-tam“ náhodne pohodený, pohľad smerom k učiteľovi, je presne tým
najokatejším spôsobom, ktorý doslova kričí: „Áno, chcem opísať. Kedy sa už
prestaneš na mňa pozerať?“ Neprestanem. A tak chudák študent len blúdi
smutným pohľadom smerom odo mňa k spolužiakom a znervóznie pri
pohľade na ich pohybujúce sa ruky po popísaných A4-kách. Nuž každý sme si týmto
desivým „trápením“ raz prešli.
Spomedzi tohto návalu
študentov sa so sklonenou hlavou a úslužným úsmevom pozdravil jeden
modrooký mladý pán: „Dobrý deň, pani profesorka. Tak som ten pavilón nakoniec
našiel.“
Zdroj obrázkov:
:D...tak toto musí byť super skúsenosť:D
OdpovedaťOdstrániťInak, to je to opisovanie naozaj tak.vidieť??????:D
Jedna z takých tých "Ako z filmu" príhod :) Ale fakt ma pobavila a milo. Veď takú lichôtku denne človek vo veku bližšiemu k 30 už tak často nedostáva :)
OdstrániťA ÁNO. VIDNO :D Fakt som si aj ja myslela, že keď sa na učiteľa pozriem a on už nepozerá tak ma určite nevidí. Tým ošívaním sa presne viem, kto ide opisovať na sto percent, kto sa len možno o to pokúsi aj keď má z toho stres a kto sa proste učil a potrebuje si skutočne vytiahnuť ďalšie čisté papiere. Najvtipnejšie je gúľanie očí, ktoré idú vypadnúť z jamôk doplnené tichým zasyčaním "Bé. Cé. Asi Á." :D
Dúfam,že ich nechávaš opisovať :P
OdstrániťTakto verejne môžem len povedať: "Samozrejme, že "niééé" :)
Odstrániť