nedeľa 10. júla 2016

Meditovať... AKO vlastne?

5 jednoduchých krokov k úspešnej meditácii
+ 
moje osobné skúsenosti odbúrania strachu, napätia a problémov pomocou meditácie...

Pre zaneprázdnených ľudí formou meditácie počas chôdze.


           POĎME NA TO...

1.Pohodlne sa usadíme /ľahneme/.
2.Zavrieme oči.
3.Dýchame nosom - zhlboka, plynulo a pomaly.
4.Sústreďujeme sa na jeden objekt /vlastný dych/.
5.Netrápime sa prichádzajúcimi myšlienkami. Proste ich vytesníme tak, že vrátime pozornosť späť na objekt záujmu. 


Objekt záujmu, na ktorý sústredíme našu pozornosť...

ü  VLASTNÝ DYCH
Najľahšie pre ´začiatočníkov´ je sústredenie sa práve naň. Vnímaním vlastného dychu,  prestaneme myslieť na veci, čo nám blúdia hlavou. Keď sa po malej chvíli vkradne do našej mysle nejaká myšlienka – jednoducho myseľ presunieme opäť k dychu. Pozorujeme ako každý nový nádych prináša čerstvý luft :) cez nosné dierky smerom až do mysle – cítime príjemné vibrácie v mozgu, a pri výdychu jeho cestu späť. Pri nádychu prijímame novú energiu a pri výdychu cítime uvoľnenie napätia v tele. Ja osobne uprednostňujem práve túto ´techniku´. Je to ľahké, príjemné a prirodzené.

ü  POČÍTANIE
Rátame si v mysli počet nadýchnutí  (1,2,3,4) a vydýchnutí (1,2,3,4).

ü  SRDCE /oblasť duše/
Položíme si dlane rúk na srdce. Pravá ruka prekrýva ľavú. Predstavujeme si modrú, čistú oblohu bez obláčika. Sústreďujeme sa na neho svoju mysľou a vyčistíme ju - presne ako tú oblohu. Potom presunieme pozornosť z mysle na naše srdce. Cítime teplo dlaní na hrudi. Precítime krásu tohto  neba skrz naše srdce – našou dušou. Môžeme si takto predstavovať kvet, strom, motýľa...Za páliť sviečku. Pozorovať plameň a pomaly prižmúriť oči, ale v mysli mať jasný obraz blčiaceho ohňa. Alebo proste čokoľvek, čo nám je príjemné a pekné.  Opäť platí - myseľ sústredená na jeden bod – nepremýšľa nad hlúposťami zvonka :).

        Ak sa chceme naučiť ľúbiť samých seba...

Dlane uložíme na hruď. Predstavme si záhradu a v nej jeden krásny kvet. Je na našej fantázii, do akej podoby si ho vyskladáme. Ale musí sa nám páčiť. Veľmi páčiť. Musíme sa do toho kvetu zaľúbiť. Keď ho máme v reálnej vízii, presunieme pozornosť na teplo rúk. Ten kvet ´vkladáme´ do nášho srdca a precítime jeho krásu, vôňu, pôvab SRDCOM..A nakoniec si povieme, že tým kvetom sme my sami. A precítime tú istú náklonnosť znovu. S láskou obrátenou smerom k nám.

ü  OPAKOVANIE MANTIER
Príklad mantry:
Óm shanti ´šánti´ óm - mantra pre duševný mier...
Samotné ÓM
Slová a afirmácie, ktoré v nás vyvolávajú dobrý pocit – napr. láska. Som dokonalá. Mám sa rada
. . .
Máme zatvorené oči. 
-          Pri nádychu sa sústredíme na dych.
-          S výdychom vyslovujeme mantru buď v mysli, potichu, alebo nahlas.
Opakujeme zo začiatku asi tak 8 krát. Necháme doznieť v mysli tóny a vibrácie. Až potom pomaly otvoríme oči.
. . .
*Moja rada:  Afirmácie si opakujem v tichosti. Ale samotné ÓM som skúšala nahlas. Hoci som si pripadala fakt divne :). Ale nebojte sa. Nik Vám aj tak neuverí, že vo voľnej chvíli ste dali prednosť recitácii mantry pred zakázaným alkoholom, filmom či proste oddychom. Vyrieknutá pravda, tým pádom bude sprataná pod stôl: „Jasné, rob si srandu. Že vraj mantry. Skoro som ti uverila.“  Tie vibrácie v mozgu sú neskutočné. Stoja za vyskúšanie :).

ü  VLASTNÉ TELO
Na kurze power jogy ma naši skvelí inštruktori z YoGO štúdia (http://www.yogo.sk/ , https://www.facebook.com/poweryogo/?fref=ts) naučili spôsob ako dosiahnuť maximálne uvoľnenie. /YoGO si zaslúži samostatný článok, takže o tom, čo mi život pozitívne privial s týmito úžasnými ľuďmi až neskôr :)/
Ležíme na podložke. Napneme celé telo aspoň na minútku. Po minúte sa zhlboka nadýchneme a s výdychom uvoľníme celé telo do podložky. Hlavu, priehlavky a ruky necháme voľne padnúť do strán. Začneme postupne uvoľňovať celé telo. To všetko sa deje už iba v hlave /telom absolútne nehýbeme, každé uvoľnenie vykonávame v mysli/. Začneme postupne uvoľňovať prsty na nohách, priehlavky, členky, lýtka, jabĺčka, stehná /predné svaly, hamstringy/, panvu, vnútorné orgány, brucho – celý stred tela, hrudník, prsty na rukách, predlaktia, ramená, krk a nakoniec aj celú tvár – líca, sánku, jazyk, spánky, očné viečka,... Musíme to uvoľnenie v mysli vykonávať pomaly a až keď reálne cítime úľavu, prejdeme na ďalšiu časť tela.

             Spôsob uvoľnenia a zbavenia sa strachu či komplexu

 Ja osobne v ľahu na zemi rada počúvam hudbu a relaxujem – a samozrejme snívam :). Aj keď v tomto prípade sa už nejedná o meditáciu...Ale je to neskutočne uvoľňujúce a pomáha mi to odpútať sa od strachov a problémov.

          Zinscenujme si hlave malú rozprávku
Vyobrazme si lúku, kvety, seba..ako po nej beháme. Užívame si slnečné lúče. Sme šťastní, no napriek tomu nás niečo malé trápi. Hľadáme, kde by sme ten náš problém zanechali. Nájdeme si drevenú truhlicu, mohutný strom, chrám,...Všetky naše problémy sme si doniesli so sebou – zlobu na niekoho, finančné problémy, hádky či komplex, aj na toto krásne miesto. Nájdeme odvahu a s pokorou opustíme tieto mučivé myšlienky...v tejto chvíli ich odložíme, zamkneme, zakopeme...Zbavujeme sa ich. Rozbehneme sa. Vybehneme hore na kopec. Obzrieme sa ešte posledný krát za našimi zanechaným problémami. Poďakujeme sa, že som boli silní a dokázali sa ich zbaviť. Bez strachu, že sa niekedy vrátia. Nevrátia. Pozrieme sa smerom k slnku, rozbehneme sa za ním..ľahneme si na vrch kopca.. cítime teplo na celom našom tele, vidíme svetlo...prijímame energiu zo slnka. Poďakujeme sa za všetko, čo máme.
            Zazvonil zvonec a priniesol šťastný koniec 
Z takéhoto snenia sa ´prebudíme´ pohýbaním prstov na rukách, nohách a pomaličky otvárame nenáhlivo posadíme. Ja som takýmto spôsobom po operácii očí ´meditovala´ s mp3-kou v ušiach. Predstavovala som si svoje oči. Svetlo v mojich očiach. Videla som všetko naokolo ostro a cítila som radosť, že som zdravá. Nič ma nebolelo v tom mojom snení. A v reáli taktiež nie. Začala som s tým asi hodinu po operácii a pokračovala ďalší a ďalší deň. Netuším, čo je to bolesť po laserovej operácii očí. Ľudia mi vraveli, že tri dni škrabali steny. Ja som necítila ani štipku bolesti. Ale určite to bolo aj mojim prístupom na operáciu som sa doslova tešila. S úsmevom na sálu... a s ešte väčším úsmevom, odchádzajúc z nej.


*Perlička: Meditácia počas chôdze
Jedná sa o dynamickú formu meditácie určenú ľuďom:
-          s nedostatkom času
-          priveľmi aktívnym, ktorí sa nedokážu sústrediť v sede či ľahu
-          si chcú pri každej činnosti udržovať fyzickú zdatnosť
-  chcú vyťažiť maximum z každej voľnej chvíle – zdravotne prospešná prechádzka spojená so skľudnením mysle.

    Ako na to? 

1.    Odporúča sa mať ruky spojené. Ľavá ruka prekrýva pravú – pred alebo za trupom. Za mňa kľudne aj voľne zvesené popri trupe.
2.      Krokypomalé ale plynulé – nezastavujeme, proste nenáhlivo kráčame.
3.      Pohľad smerujeme cca asi 2 metre pred seba.
4.      Sústreďujeme sa na naše kroky. V mysli si môžeme opakovať po došliapnutí na zem naše kroky...pra-vá, ľa-vá...poprípade myseľ sústredíme na spojenie dychu s krokmi. Ja osobne si opakujem nejakú pozitívnu afirmáciu ´Som šťastná. Svet je krásny.´

Prospešnosť chôdze
Fyzická: posilní srdce, svaly, zvyšuje kapacitu pľúc, pomáha pri udržovaní a znižovaní hmotnosti, buduje imunitu, dodáva energiu...
Psychická: odbúra stres, uvoľňuje napätie, pôsobí proti zlej nálade, rozptýli ťaživé myšlienky, znižuje stres, vypustí agresiu - ak je doma ticho pred búrkou – šup tenisky na nohy a rýchlo na prechádzku :)...




Zdroj obrázka: http://www.lifeofpix.com/gallery-items/people/page/6/


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára